torsdag 22 september 2011

Mössor

Har spanat länge i olika bloggar mm. på alla fina mössor som sys här och där... och önskat att jag kunde göra det själv. Fick ett toppenbra mönster i mina händer där det i beskrivningen stod att det skulle gå bra att sy på en vanlig maskin och att man inte behövde overlock. Sagt och gjort åkte jag till Tyglagret i Kållered efter att ha hämtat lillgumman på förskolan. Hittade massa fina tyger i bomullsjersey och vi bestämde tillsammans att det fick bli ett lila tyg med vita moln på och ett turkost med apor. Nu på kvällen har jag ritat upp mallen, klippt och sytt, allt gick som på räls och det var så roligt och dom passade perfekt på dotterns huvud! Av rena farten blev det en av varje :)

Perfekt passform!

Eftersom jag bara har en vanlig symaskin har jag använt mig av
bindsöm som både syr en rak kant och överkastar.
Känns nödvändigt när man syr i stretchtyg!


Det har verkligen gett mersmak och så småningom ska jag införskaffa en overlockmaskin för att kunna sy lite mer avancerade grejer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar