söndag 28 mars 2010

Papperspåse


Har under några kvällar knåpat ihop små papperspåsar som skall fyllas med godis under påskhelgen. Ikväll kom jag mig för att ta fram kameran under tillverkningen! Mallar till påsarna har jag köpt på panduro, ni hittar dem här. Finurligt nog kan man med hjälp av dessa mallar göra några olika slags påsar och även askar. Jag har valt att göra den modell som ger störst utrymme inuti eftersom det ska få plats godis och någon liten pryl.

För att tillverka en av dessa påsar behöver man två lika papper 30,5 * 30,5 cm (12*12 tum), gärna sådana som är mönstrade på båda sidorna. Sax, dubbelhäftande tejp, schablonmallen samt ett spetsigt föremål jag har valt en vanlig sticka. Tänk på att skydda bordet eftersom man drar stickan ganska hårt på pappret vilket kan ge fula märken.


Man börjar med att lägga ut mallen på pappret, sedan drar man med stickan i dom små skårorna i plastmallen


När man gått hela pappret runt med mallen viker man till längs
präglingskanterna


Två likadana delar behöver man, sedan sammanfogar man dem och sätter på två små handtag


Klart! Nu ska den bara dekoreras och fyllas med påskgodis!
Kul och användbart annorlunda pyssel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar